
Het WTC in New York, voor 2001. Teken van kracht of symbool van dominantie?
Wat kunnen we zeggen over de Jezus over wie de vier evangelies geschreven hebben? Vóór we daarop ingaan, is het goed te beseffen dat het niet zo duidelijk is wat ‘historische feiten’ zijn. Als we met iemand door een landschap lopen, dan kan de een dingen zien die de ander niet ziet of anders. De een let op details en mist zelfs de miniscuulste paddenstoel niet. De ander laat veel meer het geheel op zich inwerken. De een vindt de grijze lucht dreigend, de ander ziet dezelfde lucht als een beschermende deken. We kijken vanuit ons eigen lijf, en dus interpreteren we altijd. Zelfs als je het met elkaar eens bent over de datum waarop de aanslag op het WTC in New York plaatsvond, zul je anders over die datum praten als Amerikaan, Nederlander, Irakees of Afghaan.
Dit geldt ook van de onderzoekers van de tekst van de bijbel. Zij zijn het er niet altijd over eens welke woorden en verhalen van Jezus zelf afkomstig zijn. Het persoonlijk geloof, de theologie en het eigenbelang van iedere wetenschapper hebben invloed op wat hij of zij wel of niet bij de historische Jezus rekent.
Dankzij deze discussie hebben we nu meer betrouwbare gegevens over de historische figuur van Jezus van Nazaret dan dertig jaar geleden. In mijn eigen (korte) beschrijving selecteer ik ook. Ik maak beslissingen over wat volgens mij wel en wat niet tot de historische Jezus gerekend mag worden.
Toen het historisch onderzoek naar de figuur van Jezus op gang kwam – dat gebeurde pas vorige eeuw – ontbrak meer dan nu het besef dat we altijd interpreteren wat we zien, horen, lezen. We ontkomen er niet aan Jezus te benaderen vanuit één bepaalde hoek. Het gesprek met anderen kan onze kijk verrijken, maar het blijft onze kijk.

Samenvoeging van de revolutionair Che Guevara en Jezus.
Jezus werd vorige eeuw (en soms nu nog) vaak tegenover de joodse godsdienst gesteld. Het jodendom stelde men zich voor als een bekrompen religie, waarbij Jezus gunstig afstak als een tolerant mens. De negentiende-eeuwse auteurs zagen hem als een liberaal. In onze eeuw veranderde Jezus in een groot moreel leider, een soort socialist, een wijsheidsleraar, een vrouwvriendelijke jood, in de geweldigste mens die ooit geleefd heeft. Sommige moderne liederen beschrijven hem als een eenvoudig en gewoon iemand, een mens voor alleman.
Mensen die kritiek hebben op het christendom en dit bijvoorbeeld maar bekrompen vinden, hebben soms romantische ideeën over Jezus. Hij is de mens voor anderen, de mens voor God, de drager van de naam boven alle namen, degene die het mogelijk maakt op een nieuwe wijze mens te zijn.
Al deze mensen gaan er vanuit dat zij in de tijd van Jezus zeker voor hem gekozen zouden hebben. Iedereen die wat met Jezus wil, neigt ertoe te denken dat Jezus dus ook aan zijn of haar kant staat. We vergeten dat ieder mens van 2000 jaar geleden voor ons een vreemde vogel is. Jezus was geen christen van de twintigste, maar een jood van de eerste eeuw. Wij kunnen delen in zijn vertrouwen op God. Maar dit sluit niet uit dat zijn geloofstaal, zijn vroomheid, zijn beeld van de werkelijkheid ons ten dele vreemd kunnen blijven.
Wordt vervolgd
2 Responses to Wat weten we eigenlijk over Jezus? (2)