Onlangs reisde ik naar Ierland. Een hele onderneming, want ik moet lopen met behulp van een rollator, maar dit hulpmiddel helpt vaak onvoldoende. Ik werd in Schiphol in een rolstoel gezet en zo naar het vliegtuig van Air Lingus getransporteerd. De rollator bleef achter in de slurf.
Ik wees er uitdrukkelijk op dat die rollator mee moest in het vliegtuig. Maar in Dublin bleek hij niet meegenomen te zijn. Ik meldde me bij het bureau Verloren Bagage. Ik kreeg een telefoonnummer mee en een nummer voor het verloren object. Ik kwam er al spoedig achter dat het een automatisch nummer was. Ik kreeg een bandje te horen waarop stond dat het object gezocht werd en dat ik later nog maar eens moest bellen. Een mens aan wie je nog nieuwe aanwijzingen kon geven of vragen kon stellen kreeg ik nooit te pakken.
Baal stro
Na enige dagen kreeg ik een e-mail met het bericht dat een koerier het ding zou brengen. Dat gebeurde, maar de elektronische belofte dat de koerier zou laten weten wanneer hij kwam, werd niet ingelost. De mens achter het gebeuren was en bleef onbereikbaar.
De man die me in Dublin naar de uitgang reed, gaf me het gevoel dat het hem niet uitmaakte of hij nu een mens of een baal stro transporteerde. Hij rende door het vliegveld heen, maakte grapjes met ander personeel en met de douane, en na bij de balie geweest te zijn voor de verloren bagage zei hij dat hij genoeg tijd aan me had besteed. De dames van deze balie legden aan mijn vriend, die me op zou halen, uit dat ik de rollator kwijt was geraakt, waarna deze opmerkte dat niet ik, maar zij, vertegenwoordigers van Air Lingus, de rollator kwijt waren geraakt.
De mens, vervangen
Het is vaak moeilijk met een mens in gesprek te komen. Je belt, er wordt opgenomen en een stem zegt dat je een keuzemenu krijgt. De vraag die je hebt staat er niet op en meestal heeft het geen zin de andere knoppen te gebruiken. Zo ben ik eens een hele tijd bezig geweest om te weten te komen hoe laat een film afgelopen was.
Ik moest het opgeven. Er was niemand bereikbaar en deze vraag was te onbelangrijk om een ’knop’ te hebben, hoewel het heel handig kan zijn om in verband met taxi’s te weten hoe laat de voorstelling is afgelopen. Maar je krijgt geen mens te pakken die het jou kan vertellen. De mens is afwezig en vervangen door een elektronisch apparaat.

‘Ecce homo’ (door Jeroen Bosch). Pilatus toont de gegeselde en met een doornenkroon getooide Jezus aan het volk en zegt: ‘Zie, de mens’.
Bonus
Onlangs kwam ik een jonge ingenieur tegen die mij vertelde dat iemand een half miljoen als bonus had gekregen voor zijn reorganisatiewerk. Hij had onder anderen de vader van de jonge ingenieur ontslagen die meer dan dertig jaar met veel plezier in het bedrijf had gewerkt.
Ik heb de jonge ingenieur aangeraden de ontvanger van de bonus een brief te schrijven, hem met zijn bonus te feliciteren en hem mee te delen dat hij die mede te danken had aan het ontslaan van zijn vader. Misschien helpt een dergelijke brief om een reorganisator bewust te maken dat hij met mensen te maken heeft, niet met objecten.
Gaat de mens verdwijnen? Je zou het soms denken. Hoe echt zijn de contacten via de sociale media? Laat de mens opstaan en tevoorschijn komen.
2 Responses to Verdwijnt de mens uit beeld?