Wat doet de bank voor morgen?

Ontwerp voor een affiche voor de ASN Bank bij een ontwerpwedstrijd voor gratis ansichtkaarten. Klik de afbeelding aan voor de bron.

Ontwerp voor een affiche voor de ASN Bank bij een ontwerpwedstrijd voor gratis ansichtkaarten. Klik de afbeelding aan voor de bron.

‘Bij de aankoop van drie rode kolen een kinderfiets cadeau’. Deze reclame blijft bij mij hangen. Wat doet een kinderfiets bij drie rode kolen?

Toen ik een kind was, zou die aankondiging mij helemaal verbaasd hebben. Toen had je nog aparte groentewinkels, slagerijen, bakkerijen, fietswinkels en kruideniers. Een groentewinkel die ook fietsen zo niet verkocht, dan toch in de etalage had staan, was wel heel bizar. Zelfs de winkel die elektrische apparaten verkocht en bij de uitverkoop alles weg deed voor – letterlijk – een ‘appel en een ei’ leek gewoner.

Een dergelijke reclamestunt ging nog terug op het algemeen taalgebruik, op een welbekende uitdrukking. Maar een combinatie van groente en kinderfietsen was te gek, tenzij je vervolgens bedacht dat fietsen heel gezond was voor kinderen en banden plakken misschien wel goed was voor de rug van de groenteman. Maar zou de groenteman dan weer niet wat minder groente verkopen, omdat de kinderen al zo gezond waren? En waarom ‘drie’ rode kolen? Nu ja, dat is ook nog wel uit te leggen.

Vele geleerden nemen aan dat de oermens niet verder kon tellen dan ‘drie’. Je had ‘een, twee en veel.’ In het Frans kun je dit nog zien: ‘trois’ is ‘drie’ en ‘très‘ is ‘veel’. Misschien is dit niet waar, maar het is in elk geval leuk gevonden.

Nu, zoveel jaren later, is de combinatie van rode kool en kinderfietsen nog wel vreemd, maar niet onmogelijk. We hebben de supermarkten gekregen en daar schijn je van alles te kunnen kopen. Naast groente, ook kinderfietsen of dames- en herenfietsen. Niets hoeft ons te verbazen. Zelfs als er geen enkele winkel in Nederland is die zowel fietsen als groentes verkoopt, ze kunnen morgen open gaan, opgezet bijvoorbeeld door iemand die deze blog gelezen heeft en de euro’s al binnen ziet stromen.

De laatste tijd word ik ‘s morgens geplaagd door een bank die reclame maakt voor zichzelf door geen reclame voor zichzelf te maken. U wantrouwt banken sinds de laatste serie van crises? De bank komt niet aanzetten met zoiets ouderwets als een aanbieding die het nemen van een hypotheek bijzonder verleidelijk maakt, of die meer rente belooft op uw spaarrekening, of een gemakkelijker of goedkopere verwerking van uw facturen, niets van dat alles.

Het gaat zelfs niet om de bank, zegt de bank, ‘het gaat om de wereld van morgen’. De bank probeert niet zich populair te maken, beweert niet een goede bank te zijn. Wat de bank en ook u ter harte gaat, zijn zaken als het terugdringen van de opwarming van onze aarde of genoeg eten voor kleine kinderen in zuidelijk Afrika die door Zuid-Afrikaanse moeders worden opgevangen.

logo-asnU kunt nu, zegt de bank, heel gemakkelijk een bijdrage leveren aan de oplossing van deze en andere grote vragen door bij mij een rekening te openen. Het gaat om de wereld van morgen.

In de wereld van gisteren was het tamelijk duidelijk wie over wat reclame maakte. In de wereld van morgen krijgen we misschien alleen ‘sluikreclame’. Niet reclame die quasi toevallig is – James Bond drinkt Heineken – maar die de (vaak terechte) veren steelt van anderen.

In de wereld van gisteren begon de diefstal bij het openen van een rekening, in de wereld van morgen is die er al wanneer nagedacht wordt over hoe reclame te maken. Of was dat in de wereld van gisteren ook al zo?

Delen:

1 reactie

Opgeslagen onder Geloven vandaag

One Response to Wat doet de bank voor morgen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *